در حال بارگذاری ...
...

وی با اشاره به ریشه شخصیت"سیاه" در آذربایجان گفت:«طی تحقیقاتم متوجه شدم که در آذربایجان شخصیتی با نام"ننه مریم" بوده که خود آذربایجانی‌ها هم اطلاع چندانی از آن‌ ندارند. این شخصیت به مرور زمان و بنا بر مقتضیات تاریخی ـ اجتماعی، تغییر کرده و به سیاه امروز تبدیل شده است.»

وی با اشاره به ریشه شخصیت"سیاه" در آذربایجان گفت:«طی تحقیقاتم متوجه شدم که در آذربایجان شخصیتی با نام"ننه مریم" بوده که خود آذربایجانی‌ها هم اطلاع چندانی از آن‌ ندارند. این شخصیت به مرور زمان و بنا بر مقتضیات تاریخی ـ اجتماعی، تغییر کرده و به سیاه امروز تبدیل شده است.»

شیوه اجرایی که بر آن مصمم بودیم تلفیقی از سیاه بازی و نقالی بود.
رضا بهشتی نویسنده و کارگردان نمایش"مضحکه" در گفت‌وگو با سایت ایران‌تئاتر‌ گفت:«به موازات سیاه بازی که عناصر اجرایی خاص خودش را دارد، سعی کردیم از نقالی هم استفاده کنیم و این دو، طوری به هم گره می‌خورند که نقال از سیاه و سیاه از نقال جدا نمی‌شوند.»
وی با اشاره به ریشه شخصیت"سیاه" در آذربایجان گفت:«طی تحقیقاتم متوجه شدم که در آذربایجان شخصیتی با نام"ننه مریم" بوده که خود آذربایجانی‌ها هم اطلاع چندانی از آن‌ ندارند. این شخصیت به مرور زمان و بنا بر مقتضیات تاریخی ـ اجتماعی، تغییر کرده و به سیاه امروز تبدیل شده است.»
بهشتی ادامه داد:«در حال حاضر به دنبال اثبات این نظریه‌ام. ننه مریم مانند شخصیت کوساگلین نیست که در هر منطقه یک نام داشته باشد، بلکه شخصیتی مختص به آذربایجان در گذشته‌های بسیار دور است.»
این کارگردان اردبیلی درباره نمایش"مضحکه" گفت:«داستان این نمایش درباره دو طلخک دربار است که مشغول خنداندن سلطان‌اند؛ اما جلاد اعلام می‌کند که سلطان از این لوده بازی‌ها به ستوه آمده است.»
نمایش"مضحکه" نوشته و کار رضا بهشتی از اردبیل شنبه سوم شهریور ماه در کارگاه نمایش روی صحنه رفت.